Domein
Categorie

Circular Cycling: nieuwe racefietsen van gebruikte onderdelen

In Nederland en zeker in Utrecht wordt veel gefietst. Er worden dan ook heel veel nieuwe (race)fietsen gekocht en ook de tweedehandsmarkt floreert. Na een tweede, soms derde ronde worden de fietsen echter vaak weggegooid. Refurbished racefietsen zijn een interessant alternatief. Het voorkomt dat hoogwaardige producten en materialen op de afvalberg belanden, en de koper krijgt garantie alsof het een nieuw product is. Hoe het Utrechtse bedrijf Circular Cycling een omslag in dit denken probeert te bewerkstelligen, legt Erik Bronsvoort uit.

Nieuwe racefietsen van gebruikte onderdelen

Samen met compagnon Matthijs Gerrits was Erik Bronsvoort al jaren fietsfanaat. De twee oud TU-Delft studenten sleutelen al zo’n 20 jaar aan mountainbikes en racefietsen dus een stap naar het samenstellen van racefietsen uit gebruikte onderdelen kwam niet uit de lucht vallen. Bronsvoort: “We wilden graag de fietsindustrie motiveren om circulair te worden. Wat we nu doen met Circular Cycling is laten zien dat het kan. We maken nieuwe racefietsen van zoveel mogelijk gebruikte onderdelen. Het zijn dus geen vintage fietsen. Als koper krijg je een nieuwe racefiets met garantie. Er zit zelfs een bikepaspoort bij, een materialenpaspoort waarin alle onderdelen vermeld zijn en de verwachte levensduur daarvan. We zijn dus heel transparant naar onze klanten toe.

Kwaliteit en veiligheid geborgd

Bronsvoort wacht de vraag over kwaliteit en veiligheid niet af en vervolgt zijn verhaal: “Bij een aantal onderdelen van de fiets wil je geen risico nemen als het gaat om kwaliteit en veiligheid. Sturen bijvoorbeeld. We monteren altijd nieuwe sturen, want gebruikte exemplaren hebben nu eenmaal een risico op breuken. En dat zou ernstige valpartijen tot gevolg hebben. Een ander onderdeel dat nu nog niet duurzaam kan, zijn de banden. Lekke banden zijn een grote ergernis voor fietsers. Die moeten dus goed en nieuw zijn. Maar de bandenindustrie loopt achter. Er wordt nog veel natuurrubber gebruikt, maar de bron raakt uitgeput. We zijn dan ook in gesprek met producenten die banden weten te maken van bijvoorbeeld Russische paardenbloem. Die ontwikkeling staat nog in de kinderschoenen, maar zodra het kan gaan we met een testset aan de slag.”

Leveranciers nog niet transparant

Het inzicht in de onderdelen met het bikepaspoort is niet zomaar een leuke gadget voor de klant. Bronsvoort: “Het maakt het, naast het inschatten van de levensduur, ook makkelijker om onderdelen te vervangen. Nu is het vaak heel lastig om te bepalen welke onderdelen er in en op je fiets zitten. Dan is het al snel makkelijker om een nieuwe fiets te kopen, die dan dus na misschien nog één eigenaar op de schroothoop belandt. Zonde. Als je goed zorgt voor je fiets, kan die veel langer mee. Zeker als het gaat om racefietsen. Dat zijn geen transportmiddelen, maar sportartikelen en die gaan tegenwoordig eigenlijk niet meer stuk door normaal gebruik. Misschien bij een grote valpartij of transport in een auto, maar verder heb je alleen te maken met slijtage. Als je dan die specifieke onderdelen kunt vervangen, is je fiets weer nieuw.  Het probleem is nu alleen vaak nog dat leveranciers niet gedetailleerd aangeven welke onderdelen je fiets heeft. Zelfs voor ons is het lastig te bepalen welke onderdelen nu goed samengaan, waar je reserveonderdelen kunt kopen en hoe je ze goed kunt monteren. En dat terwijl we al meer dan 20 jaar aan fietsen sleutelen. Dat was voor ons ook echt wel een tegenvaller. Dat zou anders kunnen. We willen zowel de industrie als consumenten laten zien dat refurbished fietsen een goed alternatief zijn en dat dat een goede manier is om waarde te behouden en de enorme afvalstroom te beperken”.

Schaalgrootte en ervaring nodig

Circular Cycling draait in eerste instantie om anders denken: “We geloven er sterk in dat Circular Cycling kan gaan werken. We wilden in 2017 iets met circulair en racefietsen. Tijdens een track van CIRCO konden we dat idee fijn slijpen en kwamen we erachter hoe het kon gaan werken door anders over ontwerpen en business modellen na te denken. Dat gaf het laatste zetje om ook echt het bedrijf op te richten. De uitdaging die we nu nog hebben, is nog wel ons businessmodel. Ieder uur dat we extra besteden om bijvoorbeeld onderdelen te zoeken, gaat van de marge af. Meer ervaring, bijvoorbeeld met welke onderdelen goed met elkaar samenwerken in een fiets, gaat ons daarbij helpen. Maar ook schaalgrootte is nodig: als we een grotere voorraad hebben, is de kans groter dat we een combinatie aan onderdelen hebben die past en een goede fiets maakt”.

De markt bewegen

In het begin was het soms lastig om aan gebruikte fietsen en onderdelen te komen. Maar nu we bekender worden, gaat dat steeds makkelijker. We krijgen veel aangeboden nu. Tegelijkertijd zien we dat de fietsindustrie juist een tegenbeweging maakt. Zij gaan steeds meer custom onderdelen gebruiken, waardoor onderdelen minder compatibel zijn. Daarom steken we nu veel tijd in gesprekken met de industrie, fabrieken en ook wielerbonden. Zo willen we ze bewegen richting de circulaire economie. Lastig is wel dat veel fabrieken in Azië staan en het kost waarschijnlijk jaren, voordat daar de Nederlandse ideeën over de circulaire economie landen. Toch is onze ambitie om een paar grote merken hun ontwerp en businessmodel ”.

Utrecht fietsstad

De fietsindustrie in Azië wordt dus vanuit Utrecht gestimuleerd in het circulair ontwerpen en denken. Volgens Bronsvoort niet zo vreemd: “Utrecht is een echte fietsstad, dus het is een logische plek voor Circular Cycling om zich in Utrecht te vestigen. Onze leveranciers en klanten zitten dichtbij. Dat helpt enorm. We hebben bijvoorbeeld goed contact met CS030, de Utrechtse wielervereniging, die ons regelmatig van fietsen en onderdelen voorziet”.

Circular Cycling heeft ondersteuning gehad van de Economic Board Utrecht bij het ontwikkelen en toetsen van haar circulaire business model. Utrecht denkt na over de circulaire (fiets-) economie. Denkt u na over een refurbished fiets als volgende aankoop?

EBU Blikvangers

De regio Utrecht kent vele mooie, inspirerende initiatieven die bijdragen aan een groene, gezonde en slimme regio. Onder de noemer EBU Blikvangers delen wij graag deze (succes-) verhalen. Bent of kent u een blikvanger? Mail dan naar research@economicboardutrecht.nl. Bekijk meer blikvangers op de Gezond stedelijk leven initiatievenkaart. 

Gezond Stedelijk Leven initiatievenkaart

Irene ten Dam

Irene ten Dam is domeinmanager Groen bij Economic Board Utrecht.

06-33679256 06-33679256