Categorie

Duitslanddag Utrecht

De ervaring wijst uit dat diensten en producten uit onze regio veel kans maken op de Duitse markt. Maar hoe zorgen we er voor dat onze ondernemers voet aan de grond krijgen, c.q. hun exportvolumes kunnen vergroten? Andersom geven medewerkers van Duitse bedrijven aan zich thuis te voelen in Utrecht. Hoe zorgen we er samen voor dat nog meer Duitse bedrijven zich hier vestigen?  

Woensdag 23 september waren ruim 800 deelnemers aanwezig op de eerste Duitslanddag in De Fabrique in Utrecht, georganiseerd door de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) in samenwerking met Euler Hermes. De Economic Board Utrecht was één van de ondersteunende partners. Aan de hand van presentaties, workshops seminars werden met name MKB ondernemers geïnformeerd over de meest uiteenlopende aspecten van zakendoen met de Oosterburen: van fiscale en juridische thema’s tot en met zaken als kredietverzekering en innovatiebeleid.

Wethouder EZ Jeroen Kreijkamp kondigde namens de gemeente Utrecht aan dat de gemeente en haar partners MKB-bedrijven gaan ondersteunen in verhoging van de exportomzet naar Duitsland. In het kader van deze handelsbevordering organiseren de gemeente Utrecht en partners op 3 november de Duitsland Business Award Utrecht, voor het Utrechtse bedrijf met de meeste groeipotentie en het meest aansprekende exportverhaal voor de Duitse markt.

Standort Utrecht

In het bijzijn van de Ambassadeur van de Bondsrepubliek Duitsland, dhr. Kremp, vond ’s middags bij Miele in Vianen een Ronde Tafel met in Utrecht gevestigde Duitse ondernemers plaats. Onderwerp van gesprek: de aantrekkelijkheid van de regio als vestigingsplaats voor Duitse bedrijven. Axel Kniehl, executive director marketing/sales van Miele, opende de Ronde Tafel, waarna Duitse CEO’s/CFO’s van onder meer Stichting Deutschklasse, Mercedes, Wincor-Nixdorf, BASF en Equens het gesprek aangingen met Utrechtse beleidsmakers.

Naast verschillende culturele verschillen en soms zelfs culturele ‘clashes’, kwamen er ook interessante kansen naar voren om Utrecht nog aantrekkelijker te maken als vestigingsplaats voor Duitse bedrijven. Zo lijken er wat de aanwezigen betreft nog kansen te liggen rondom de Internationale School. Ook missen ze nog een soort platform waar je als nieuwe expat hulp kan vinden om je draai te vinden in de regio. Naast de praktische zaken als huisvesting, scholen en banen is een dergelijk platform ook van belang voor meer persoonlijke zaken als een sociaal netwerk, maar ook winkelen en eten. Huisvesting blijkt voor deze internationale bedrijven verhoudingsgewijs erg duur in Utrecht. 

fotografie: Irene Vijfvinkel

Jaap Breugem

Jaap Breugem is domeinmanager Internationalisering bij Economic Board Utrecht.

06-40398931 06-40398931