Categorie

Duwtje

In dezelfde week dat Elon Musk zijn tweede Tesla-fabriek opende in Tilburg, ging Traditionshaus Volkswagen werkelijk onvoorstelbaar hard onderuit. Niet vanwege een ontwerp- of technische fout, maar vanwege bewuste manipulatie van testgegevens van hun "schone" dieselmotoren. Experts uit de auto-industrie vermoeden dat heel veel autofabrikanten 'sjoemelsoftware' hebben ingebouwd om testsituaties te herkennen en zo de motor iets schoner te laten draaien. Maar 'dieselgate' komt op een - voor de traditionele autobranche - uitzonderlijk slecht getimed moment. De opening van de Tesla-hal gelijktijdig met het kelderen van de beurskoers van Volkswagen kon nauwelijks symbolischer.

De traditionele autofabrikanten beseffen heel goed dat ze aan het kortste eind zullen trekken als ze blijven vasthouden aan louter verbrandingsmotoren. Zelfs in China, de grootste groeimarkt van auto's wereldwijd, explodeert de aandacht voor schone steden en schonere auto's. Toyota verkocht wereldwijd inmiddels meer dan 8 miljoen hybride auto's, en de hybride modellen van Honda, Hyundai, Kia en Ford tellen inmiddels op tot 2 miljoen. Voor Tesla's verkoopsucces, de Model S, staat de teller op 85.000, Nissan heeft van zijn all-electric NissanLeaf nu 180.000 stuks verkocht.

De klassieke fabrikanten hebben het nog wel geprobeerd: met traditionele lobby bijvoorbeeld de toepassing van aangescherpte emissie-eisen tegenhouden, of de invoering van stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto's. Maar de trend naar andere, i.c elektrische motoren is niet meer te stuiten. Niet voor niets introduceerden nota bene BMW en Mercedes trots dit jaar hun nieuwe plug-in hybrids op de autobeurs in Frankfurt.

De overgang naar elektrisch rijden gaat niet van het ene jaar op het andere. Ook zijn nog niet de laatste woorden gezegd over hoe groen de levenscyclus van een all-electric auto is, inclusief de productie en de stroomopwekking. Het experiment in Lombok, waarbij de elektrische auto's van Nissan worden opgeladen met Utrechtse zonne-energie, is op dat punt een fantastische proeftuin. Er wordt nog steeds geëxperimenteerd met auto's die rijden op waterstof. We moeten ruimte bieden aan dergelijke experimenten, leren van de resultaten maar uiteindelijk wel komen tot een standaard om op basis daarvan een nieuw systeem te bouwen van dealers, garages, oplaadstations in alle soorten en maten, nieuwe technische opleidingen, lease- en financieringsconstructies. Nog een paar jaartjes en we kunnen Volkswagen bedanken - voor het duwtje dat het concern de gehele industrie gaf in de groene richting. 

Joey Horst

Joey Horst is binnen Economic Board Utrecht verantwoordelijk voor onderzoek en business intelligence.