Domein
Categorie

Geen dag te vroeg

Trots meldde het ministerie van EZK in juni dat ons land innovatiekoploper Denemarken was gepasseerd en nu vlak achter Finland (1) en Zweden (2) de derde positie bekleedt in de Europese ranking van digitale prestaties. Dit dankt ons land vooral aan de digitale infrastructuur (en bevolkingsdichtheid): nergens is de beschikbaarheid van vast en mobiel breedband voor huishoudens zo groot als hier.

Op het vlak van e-commerce is er nog ruimte voor verbetering. Nederlandse bedrijven halen nog geen 8% van hun omzet uit online verkoop. Het gebruik van 3D-printers tikt de 5% nog niet aan. Nederland zit wel in de top 3 als het gaat om gebruik van cloud services (ruim 40% van de bedrijven), big data analytics (22% van de bedrijven), inzet van social media en digitale gegevensuitwisseling. Maar ook daar wordt het potentieel nog niet volledig benut.

We blinken dus uit in digitale infrastructuur en gebruik in ons dagelijks leven als consument. Tegelijkertijd laten we big tech over ons werk en leven heen spoelen zonder heel erg voorbereid naar de toekomst te kijken. Eigenlijk is het nog een zegen dat slechts 8% van de bedrijfsomzetten uit online komt. Want hoe anders zou het werk zijn van winkelpersoneel, accountmanagers en vertegenwoordigers als 80% van de omzet van online kwam? Of hoe anders onze winkelstraten, waar nu al 24% van de non-food omzet weglekt naar internet - met uitschieters bij electronica (40%) en mode (30%)? Banken zijn IT-bedrijven met een bankvergunning geworden. We stimuleren -terecht- gebruik van technologie in zorg en onderwijs. Maar hoe behoud je de zo belangrijke persoonlijke relatie tussen zorgverlener en patiënt/cliënt of tussen docent en leerling? Die nieuwe invalshoeken moeten een plaats hebben in het vakonderwijs en in de werkprocessen van organisaties. Als forens vertrouwen we op de reisadviezen van Google Maps of de NS-app, als hooikoortspatiënt op de kaartjes van Pollenradar. Toch zien we zulke slimheid nog weinig terug in het straatbeeld: welke fietsroute van Soesterberg naar de UU moet ik nemen om zo min mogelijk fijnstof te happen? En waarom kan ik niet parkeerplaats 428 reserveren voor mijn bezoek aan het ziekenhuis zodat ik geen rondjes hoef te rijden?

We hebben digitalisering lang beschouwd als een gefragmenteerd vraagstuk van infrastructuur (glasvezel in het buitengebied, 5G), privacy (van wie is mijn data?) of nepnieuws (Facebook-bubbel). Als iets dat in vergaderzalen in Den Haag, Brussel of Washington moet worden opgelost, of door big tech zelf. Maar digitalisering baant zich een weg in ieder huishouden, op elke werkvloer, in elke functieomschrijving, in ieder aspect van publieke dienstverlening, ontwerp en beheer van de openbare ruimte. We laten nu de kans lopen om digitalisering vóór ons te laten werken door opdrachtgeverschap – zoals de US Department of Defense aan de wieg stond van internet. Digitale technologieën kunnen ons helpen - als we tijdig de goede vragen stellen, het thema integraal benaderen en gezamenlijke antwoorden proberen te formuleren, ook met vallen, opstaan en experimenten. Het parlementair onderzoek hoe we (de discussie over) digitalisering zo kunnen kneden dat het ons leven verbetert, komt dan ook geen dag te vroeg.

EBU Research nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden van onderzoeken, economische cijfers over de regio Utrecht en meer? Schrijf u dan in voor de EBU Research nieuwsbrief.

Ik meld mij aan voor de EBU Research nieuwsbrief

Monique Goddijn-Roso

Monique Goddijn-Roso is onderzoekscoördinator EBU Research.

06-33679242 06-33679242