Categorie

Innoveren moet je leren, juist in coronatijd

De coronacrisis bied je het hoofd met innovatie, zo stelt ondernemer Mathijs van Dijk. Zijn ontwerpbureau heeft zich daarom onder andere gestort op oplossingen voor de anderhalvemetersamenleving. Het resultaat? Nieuwe duurzame producten én nieuwe afnemers. ‘Ook andere ondernemers zouden de innovatieve weg in moeten slaan om beter uit de crisis te komen dan ze erin zijn gegaan.’

Van Dijks WeLLDesign wordt net als vele bedrijven hard geraakt door de coronacrisis. ‘We hebben zo’n 50% terugval in werk’, vertelt hij. Zijn team van acht mensen ontwikkelt producten en slimme oplossingen op allerlei vlakken. ‘De Senseo hebben wij bijvoorbeeld technisch ontwikkelt, net zoals een Heineken-biertapsysteem, maar ook duurzame industriële woningen voor bouwbedrijf VolkerWessels. Als het maar in series geproduceerd kan worden en een probleem oplost, dan bedenken en ontwikkelen wij het in detail.

Inspelen op de crisis

‘Dankzij de NOW-regeling, kon ik mijn loonkosten probleemloos doorbetalen. En wat dat vooral opleverde, was extra tijd. Die besteden mijn acht medewerkers nu door lopende projecten naar voren te halen en te versnellen. Maar ook door slimme oplossingen te ontwikkelen voor de anderhalvemetersamenleving’, vertelt Van Dijk.  

‘We hebben een speciaal huisje ontworpen waarin je veilig met twee mensen kunt overleggen. Deze ‘ChatKot’ komt in verschillende maten en is geheel circulair: elk stukje materiaal is te hergebruiken. Het prototype is gebouwd en de eerste huisjes zijn in de zorg verkocht. In de horeca hebben we al geïnteresseerde kopers. Ook ontwikkelen we nu coronaproof-kantoormeubilair zoals kamerschermen en vergadertafels die anderhalve meter breed zijn. En allemaal duurzaam.’

Innovatie stimuleren

Voor Van Dijk en zijn team is het niet moeilijk om in coronatijd te innoveren, het zit in hun bloed. Maar hoe doet een ondernemer dat die daarvoor flink uit zijn comfortzone moet? ‘Die moet hulp krijgen’, vindt Van Dijk. ‘Loonkostensubsidies werken in het begin, maar als je naar de langeretermijn kijkt, moeten veel ondernemers hun business veranderen. Dat kan door te innoveren. Ik zeg: geef dáár subsidies voor. Zodat ondernemers mensen kunnen inhuren om hen te helpen innoveren. Of om bedrijven die al grensverleggend innoveren verder te stimuleren.’

Ook innoveren?

Wil je met je onderneming nieuwe stappen zetten, maar weet je niet waar je moet beginnen?

Stel je vraag aan URECA

Beeld: WeLLDesign

Wat is URECA?

Veel ondernemers in de regio Utrecht voelen het economische effect van het coronavirus. Daarom hebben regionale bedrijven, gemeenten en provincie Utrecht aan het begin van de coronacrisis de handen ineengeslagen. Dat doen ze onder de naam Utrecht Region Economische Corona Alliantie (URECA). Samen leveren ze ondernemers en experts voor het kennisteam, uit hun eigen organisaties en hun netwerk. Zo heeft URECA een enorm netwerk van expertise over allerlei ondernemerskwesties in vele sectoren. Kun je met je organisatie een nuttige bijdrage leveren? Neem dan contact op met URECA. Je  bent van harte welkom om aan te sluiten.

De partners binnen URECA

In de Utrecht Region Economische Corona Alliantie (URECA) werkt een groeiende groep regionale partners samen: Rabobank Midden Nederland, PWC, DHM Group, StartupUtrecht, VNO-NCW Midden, MKB Nederland-Midden, Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) regio Utrecht, Utrechtse gemeenten, gemeente Hilversum, provincie Utrecht, Utrecht Marketing en Economic Board Utrecht.

Gert Jan Jansen op de Haar

Gert Jan Jansen is projectleider van de Utrecht Region Economische Corona Alliantie (URECA)