Met de Tovertafel de wereld in

De interactieve Tovertafel van Active Cues wordt al sinds 2015 gebruikt door mensen met dementie of een verstandelijke beperking en kinderen met grote en kleine uitdagingen. Zij beleven met de Tovertafel niet alleen veel plezier. Ze komen ook in beweging, in hun eigen vertrouwde (woon)omgeving. Het afgelopen jaar maakte het bedrijf achter de Tovertafel een enorme ontwikkeling door. Hoog tijd voor een gesprek met Sjoerd Wennekes, international business developer van Active Cues: “In 2018 is er heel veel gebeurd, zowel in Nederland als internationaal”. Dat blijkt niet overdreven.

De Tovertafel is een kastje dat aan het plafond wordt gehangen, boven de eettafel van bewoners van een zorghuis bijvoorbeeld. In het kastje zitten onder andere een hoge kwaliteit beamer, infraroodsensoren, een luidspreker en een processor waarmee de interactieve spellen op tafel worden geprojecteerd. Met een druk op de knop kan het spelen beginnen en kan het plezier en de beweging beginnen.

Het liep gelijk goed, maar culturen verschillen

Wennekes: “Na de introductie in 2015 liep het al gelijk goed. Een video op Facebook ging viral en al snel klopten verschillende zorghuizen aan. We groeiden op een bootstrap manier, dus zonder investeerders”. Ook waren er al snel plannen om naar het buitenland te gaan met de Tovertafel. Wennekes:  “Overal ter wereld zijn er mensen met een cognitieve uitdaging. Bovendien is het een oplossing die weinig tekst bevat en vooral beeldend is. De Tovertafel kan dus in principe overal ter wereld worden ingezet. Maar er zijn veel cultuurverschillen en verschillen in de manier van zaken doen tussen verschillende landen. Scandinavië kun je bijvoorbeeld niet zien als één gebied en België en Duitsland zijn echt anders dan Nederland. We hebben geleerd dat je er niet zomaar even een land bij verovert, je moet dat echt goed voorbereiden. Nu leren we deze landen steeds beter kennen en werken we met lokale partners samen. Dat geeft de mogelijkheid om internationaal te groeien”.

Naar een Europees bedrijf

Wennekes is als international business developer constant bezig met het vinden van lokale partners, die het gedachtegoed van Tovertafel onderschrijven: “We zijn geen dozenschuivers. Lokale partners selecteren we op een zorgvuldige manier en zij krijgen vervolgens een gedegen trainingsprogramma voorgeschoteld”. Het team Internationaal bestaat bij Active Cues nu uit twee mensen. “Maar”, geeft Wennekes aan, “ook de andere onderdelen van de organisatie, zoals marketing, research en product-development, gaan steeds meer internationaal denken. In 2019 zullen we dan ook meer een Europees bedrijf worden in plaats van een Utrechts bedrijf dat ook in Europa opereert”. De Utrechtse oorsprong blijft uiteraard duidelijk, zeker nu het bedrijf is neergestreken in een nieuw kantoor, praktisch naast de Dom.

De goede partners vinden

Wennekes geeft aan dat kwaliteit bij Active Cues voorop staat. “Het gaat ons niet om zo snel mogelijk uitbreiden, maar we willen in verschillende landen eerst goede partners vinden. We hebben bij de Europese uitbreiding heel veel aan EBU, Utrecht Region Team Trade & Invest gehad. Zo maken we nu grote slagen in Duitsland, nadat we onze Tovertafel in de zomer van 2018 een week lang konden presenteren in een soort pop-up store in München. Daar konden bedrijven zoals wij laten zien wat we te bieden hebben. We merkten al eerder dat Duitse zorghuizen vaak relatief veel tijd bezig zijn met afwegen voordat ze tot aanschaf overgaan. Je moet ze echt weten te overtuigen en doordat ze nu zelf konden zien en ervaren wat het was, hebben we enkele partijen weten te overtuigen om de Tovertafel aan te schaffen en we hebben nu een accountmanager voor Duitsland”.

Ook Azië en Noord-Amerika op het verlanglijstje

Engeland is voor Active Cues naast de Benelux de grootste klant en op dit moment wordt er ook al samengewerkt met Frankrijk, Duitsland, Zweden, Denemarken, Noorwegen en Ierland. Op het verlanglijstje van Wennekes staan bijvoorbeeld Zwitserland en Oostenrijk. Maar ook buiten Europa is er wederzijdse belangstelling. Wennekes: “We zien dat vooral de meer geïndustrialiseerde landen centraal aangestuurde zorgsystemen hebben en dat is nodig voor ons om een stevige voet aan de grond te krijgen en te kunnen uitrollen”.

Sámen komen we vanuit Utrecht verder in de wereld

Binnen vier jaar is Active Cues gegroeid naar 45 mensen - 75 inclusief de lokale partners - die zich inzetten om nog meer mensen met een uitdaging plezier, ontspanning, interactie en beweging te geven. “We zijn best snel gegroeid en het einde is nog niet in zicht. Scale-ups, zoals Active Cues zorgen voor werkgelegenheid in de regio Utrecht en ze laten de economische motor hier draaien”. Maar dat betekent niet dat scale-ups geen steun kunnen gebruiken. “We zijn blij met de samenwerking met partijen, zoals EBU, Utrecht Region Team Trade & Invest. Handelsmissies, zoals zij die aanbieden blijven voor ons belangrijk. Sámen komen we vanuit Utrecht verder in de wereld”.

Geluksmomenten in de zorg

Active Cues is meer dan alleen de Tovertafel. Zo wil het bedrijf samen met verschillende partners uit de zorg dat er in 2025 elke dag 10 miljoen geluksmomenten worden gecreëerd in de zorg, door de inzet van technologie. Zie: https://www.innovation.activecues.com/ 

EBU Blikvangers

De regio Utrecht kent vele mooie, inspirerende initiatieven die bijdragen aan een groene, gezonde en slimme regio. Onder de noemer EBU Blikvangers delen wij graag deze (succes-) verhalen. Bent of kent u een blikvanger? Mail dan naar research@economicboardutrecht.nl. Bekijk meer blikvangers op de Gezond stedelijk leven initiatievenkaart. 

Gezond Stedelijk Leven initiatievenkaart

Jaap Breugem

Jaap Breugem is domeinmanager Internationalisering bij Economic Board Utrecht.

06-40398931 06-40398931