Domein
Thema
  • Circulaire economie
Categorie

Rebottled: upcyclen van wijnflessen door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

Waarom worden bierflesjes tot wel 40 keer hergebruikt, maar wijnflessen na gebruik direct weggegooid? Dat vroeg Jermain de Graaf zich af en richtte Rebottled op. De Utrechtse start-up heeft een manier gevonden om het hergebruiken van wijnflessen zodanig aan te pakken dat het aanzienlijk energie bespaart.

Energie besparen door geen ovens te gebruiken

Het recyclen van een wijnfles op de reguliere manier kost nog altijd zo’n 85% van de energie die het maken van een nieuwe fles kost. 15% energiewinst was niet genoeg, volgens de mensen achter Rebottled. Er werd daarom gezocht naar een manier om dat beter te doen. Niet langer worden de flessen omgesmolten, waarbij ovens constant aanstaan. De flessen worden nu gesneden, geschuurd en gepolijst. Op zo’n manier dat er goede drinkglazen overblijven.

Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

Juan Diego Uijtewaal, COO van Rebottled: “We werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmark. We vinden namelijk dat deze mensen net zo goed als ieder ander een kans verdienen op een betaalde baan. Van de gemeente Stichtse Vecht krijgen we mensen toegewezen, die bij ons een traject van 3 tot 6 maanden gaan volgen. Het idee is dat ze daarna voldoende opgeleid en voorbereid zijn voor een betaalde baan. We gaan in eerste instantie met 10 mensen aan de slag”.

Opschalen 

In de fabriek aan het randje van Utrecht gaan deze mensen in de fabriek van ongeveer 200m2 aan de slag met de wijnflessen. Uijtewaal: “Vorig jaar oktober zijn we gaan opschalen en vanaf een paar honderd flessen per maand, die we nu tot drinkglazen maken gaan we langzamerhand omhoog. Ons streven is  om 20.000 flessen per maand te upcyclen”.

Veel vraag

De COO voegt daaraan toe: Vanaf oktober 2018 kunnen bedrijven ook glazen bij ons gaan afnemen. We hebben al samenwerkingen met Van der Valk en het Utrechtse restaurant LE:EN. Zij leveren ons de lege flessen, maar gaan ook drinkglazen afnemen. Ook bedrijven die de glazen als corporate gift willen geven en  slijterijen zijn bijvoorbeeld geïnteresseerd. En voor kerstpakketten zijn de glazen ook heel geschikt. De vraag is groot en we zijn dan ook blij en trots dat we de investeringen binnen hebben gehaald om aan die vraag te kunnen voldoen”. Januari 2019 is de website met webshop gelanceerd.

Awards en een kloppend businessmodel

Het bedrijf blijft niet ongezien. Het jonge team sleepte de Horecava Innovation Award in de wacht. Uijtewaal: “Daar zijn we trots op, omdat daar echt gekeken wordt naar de bruikbaarheid van het product”. Daarnaast krijgt Rebottled na het winnen van de PWC Social Impact Lab challenge 2 jaar lang advies van PWC, waar het team ook een ruimte heeft om te werken aan de strategische keuzes. De ondernemers hebben vertrouwen in de kansen die het upcyclen van glas biedt voor milieu, maatschappij en ook bedrijvigheid. “We hebben een kloppend businessmodel, en in Nederland hebben we geen directe concurrentie. We willen ook leider blijven op het gebeid van geupcycled glas. We staan aan het begin van een heel mooi en leuk bedrijf. En we hopen dat veel mensen en organisaties ons de komende tijd gaan volgen, zodat we samen een verschil kunnen maken”.

EBU Blikvangers

De regio Utrecht kent vele mooie, inspirerende initiatieven die bijdragen aan een groene, gezonde en slimme regio. Onder de noemer EBU Blikvangers delen wij graag deze (succes-) verhalen. Bent of kent u een blikvanger? Mail dan naar research@economicboardutrecht.nl. Bekijk meer blikvangers op de Gezond stedelijk leven initiatievenkaart. 

Gezond Stedelijk Leven initiatievenkaart

Irene ten Dam

Irene ten Dam is domeinmanager Groen bij Economic Board Utrecht.

06-33679256 06-33679256