Domein
  • Slim
Thema
  • Slim gegevens gebruiken
Initiatief
  • Smart Mobility
Categorie
  • Nieuws

Schwung en Buurauto+ winnaars Smart Mobility Challenge 2017

Schwung en Buurauto+ hebben vandaag de finale van de Smart Mobility Challenge gewonnen. Schwung, dat fiets- en fietsparkeergedrag structureel inzichtelijk maakt voor de gemeente Hilversum, werd door de jury positief beoordeeld op innovativiteit en tegelijkertijd uitvoerbaarheid. De maatschappelijke relevantie van Buurauto+, dat de overcapaciteit van elektrische deelauto’s benut voor ouderen maakte dat deze winnaar hoog scoorde.

Met de Smart Mobility Challenge 2017 daagden Economic Board Utrecht (EBU), het Ministerie van Economische Zaken en Goedopweg de afgelopen maanden bedrijven uit om met slimme oplossingen te komen op het gebied van mobiliteit en open data. Het doel is om andere organisaties te inspireren om zelf innovatieve projecten uit te voeren, die de regio Utrecht op een groene, gezonde en slimme manier bereikbaar houden.

26 aanmeldingen, 5 finalisten en 2 winnaars

Uit de 26 aanmeldingen heeft een vakjury in september vijf finalisten gekozen. Vandaag streden zij tijdens het Get Connected Jaarcongres in Amersfoort om de winst. Schwung en Buurauto+ gaan samen met hun opdrachtgevers Gemeente Hilversum en Centraal Beheer met €40.000 aan de slag. Zij zullen hun oplossing voor 1 juli 2018 in een pilot in de praktijk brengen.

De jury loofde de winnaars om maatschappelijke impact en inovativiteit. “Innovatief, maar wel realiseerbaar”, noemde de jury de oplossingen, “goed doordacht en schaalbaar”. Voor Schwung geldt volgens de jury: “Als je weet hoe het algoritme werkt, is het overal toepasbaar en ook op andere modaliteiten”.

De twee winnaars

Centraal Beheer wilde een dienst waarmee ouderen zich op een veilige, efficiënte, prettige een eenvoudige manier kunnen verplaatsen, op elk moment van de dag. Buurauto+ benut de ongebruikte uren van de gedeelde elektrische Buurauto’s, die al in 3 gemeentes in gebruik zijn. Vrijwilligers uit de wijk kunnen hulpbehoevende wijkbewoners overal naar toe brengen in de deelauto, zonder dat zij zelf een eigen auto nodig hebben of hun eigen auto hoeven te gebruiken.
De oplossing is volgens de jury sterk, omdat:

  • Het innovatief is; het zet een bestaande oplossing in een andere context
  • Gericht is op het oplossen van een maatschappelijk probleem (mobiliteit van ouderen)
  • Daarnaast ook gericht is op de andere kant, namelijk: wat zit erin voor de vrijwilligers?
  • Het data combineert met een doelgroep, die je niet direct met data associeert
  • Het een simpel concept is

 

De gemeente Hilversum heeft beperkt inzicht in hoe fietsers zich door de gemeente bewegen. Hetzelfde geldt voor inzicht in de bezetting van parkeergelegenheden in de gemeente. Door middel van de floating cycle data (FCD) die Schwung genereert wordt inzicht verkregen in de fietsstromen in de gemeente Hilversum. Ook de data over parkeerbezetting kan worden gepresenteerd waardoor er op een eenvoudige manier informatie wordt verkregen over het gebruik van de diverse parkeerlocaties binnen de gemeente.

De expliciet positieve punten volgens de jury:

  • De open data component is erg sterk

  • Het vergt weinig investeringen
  • Het is slim, technisch innovatief
  • Het is goed doordacht
  • Het thema fietsen is belangrijk, wat ook blijkt uit het kabinetsbeleid. Het draagt bij aan gezondheid en duurzaamheid

Er is nog wel een en ander uit te zoeken over hoe het werkt in de praktijk. Vandaar dat een pilot zeer waardevol is.

De andere genomineerden

De oplossing die Goudappel Coffeng voorstelt voor evenementen bij eventlocatie DeFabrique is de inzet van elektrische, zelfrijdende shuttles tussen station Maarssen en DeFabrique. De haalbaarheid wordt onderzocht aan de hand van: gebruikersbeleving en meerwaarde voor klanten, operationele inzet van de voertuigen, randvoorwaarden voor infrastructurele inpassing en veilig gebruik. 

Hoe faciliteren we het Mobility as a Service (MaaS) zo dat inwoners hiermee hun mobiliteitsbehoefte kunnen vervullen met behulp van zoveel mogelijk elektrische auto’s? Dat vroeg de gemeente Woerden zich af. Mobility Matcher geeft een antwoord. Mobility Matcher is een tool om de potentie van elektrische deelauto’s geografisch in kaart te brengen voor de Gemeente Woerden. De tool maakt het bijvoorbeeld mogelijk om locaties te identificeren waar een elektrische deelauto optimaal tot zijn recht komt en welk type deelautoconcept het beste aansluit.

  • Open MaaS (mobility as a Service) - BEAMRZ

Stimuleer multimodaal reizen op het Utrecht Science Park (USP). Dat was de opgave die het USP neerlegde voor de Smart Mobility Challenge 2017. Vanwege eigendom of een (langlopend) abonnement of leasecontract blijven reizigers veelal in vaste gedragspatronen hangen en maken ze gebruik van een hoofdvervoermiddel uit één van de vervoerszuilen (eigen auto, leaseauto, OV of fiets). Hierdoor kan de bereikbaarheid van het USP in het geding komen en zijn files, parkeerbelasting en CO2-uitstoot moeilijk te verminderen. Beamrz doorbreekt dit door gemakkelijk toegang te geven tot alle vormen van (deel)vervoer: ritdelen, fiets, auto, OV en taxi. Gebruikers kunnen via het platform gebruik maken van alle deelnemende vervoersaanbieders en betalen alleen voor het gebruik.

Oplossingen op het snijvlak van mobiliteit en open data

De regio Utrecht groeit hard. Dat vraag om slimme oplossingen om de regio groen, gezond en bereikbaar te houden. Het doel van de Smart Mobility Challenge is om te laten zien welke innovatieve oplossingen er mogelijk zijn op het gebied van mobiliteit met behulp van open data. Door een prijs te verstrekken aan de winnaars wil de organisatie de uitvoering van pilots versnellen, zodat ze als voorbeeld kunnen dienen van stapsgewijze innovatie.

Organisatie

Economic Board Utrecht (EBU), het Ministerie van Economische Zaken en Goedopweg (het samenwerkingsverband tussen overheden en werkgevers om de regio Utrecht bereikbaar te houden) organiseren samen de Smart Mobility Challenge 2017.

Download hier het volledige juryrapport

Heerd Jan Hoogeveen

Heerd Jan Hoogeveen is domeinmanager Slim bij Economic Board Utrecht.

06-51850478 06-51850478