Domein
Categorie

TicTag: je digitale ik opent deuren

Smartphones kunnen alle gegevens van hun eigenaren bevatten om te garanderen wie de persoon is, waar de persoon is en vaak ook wat die persoon op een bepaald moment wil. Dat opent deuren. Letterlijk. Pieter Heersink, oprichter van TicTag: “Denk bijvoorbeeld aan deuren van deelauto’s of huizen van ouderen door thuiszorgmedewerkers, of deelfietsen, die je van het slot kunt halen met je telefoon”. Vanuit de JIM in Utrecht werkt het TicTag-team van -nu nog- 6 mensen aan een technologie, die nog veel meer (dan) deuren opent.

Van offline naar mobiele telefoon

Om uit te leggen hoe het werkt, gaat Heersink eerst even terug in de tijd om vervolgens weer snel vooruit te kijken: “Ongeveer 5 jaar geleden zijn we begonnen met een app voor winkeliers. We wilden het mogelijk maken dat klanten alle spaarpunten van verschillende winkels op één plek konden verzamelen, namelijk op hun mobiele telefoon. De uitdaging daarbij is om die punten uit de offline wereld daadwerkelijk op je telefoon te krijgen”.

De telefoon als identificatiemiddel

Dat kan al met QR-codes en NFC-chips, maar daar blijken nogal wat nadelen aan te kleven. Heersink: “Zo zijn ze te kopiëren, duur en bovendien niet via iPhones te gebruiken”. Daarom hebben we een andere technologie bedacht. Daarmee wordt de smartphone de ‘digitale ik’ de eigenaar van die telefoon. Vaak is bijvoorbeeld zijn paspoort al gescand in de telefoon, zijn bankgegevens en allerlei andere persoonlijke gegevens in de telefoon opgeslagen. Dus een klant kan zich identificeren met zijn telefoon”. En om gelijk doembeelden van gestolen identiteiten weg te nemen: “Als je telefoon gestolen wordt, kan iemand anders hier niets mee, want de telefoon moet eerst met vingerafdruk of gezichtsherkenning worden ontgrendeld. Bovendien kunnen verschillende technologieën gestapeld worden, waardoor nog meer veiligheid kan worden gegarandeerd”.

Van stempel naar sticker

Heersink en zijn partners waren positief over het idee, maar nog niet tevreden over de uitvoering: “In eerste instantie werkten we met stempels die de winkelier tegen de telefoon van de klant aanhield, waarna de spaarpunten op de mobiele telefoon werden bijgeschreven. Maar al snel zagen we de mogelijkheid om het platter te maken, in de vorm van een sticker. Die stickers kun je op allerlei producten en objecten plaatsen. Zo geven we niet de leverancier iets in handen, maar juist de controle aan de klant. Door de telefoon ergens tegenaan te houden, geeft de klant aan wie hij is en wat hij wil, waarna de sticker en telefoon communiceren en een actie uitvoeren. De sticker is onze 2.0 versie met heel veel toepassingsmogelijkheden”.

Oneindig veel toepassingen

Omdat de identiteit en plaats bekend zijn, kunnen allerlei toepassingen worden bedacht. Deelauto’s kunnen worden geopend zonder pasjes, maar ook fietssloten van deelfietsen. Ook in het openbaar vervoer kunnen tags worden geplaatst. Zo is vervoerder Arriva erg geïnteresseerd in TicTag. Door de telefoon tegen tags in de bus aan te houden, wordt bijvoorbeeld gecontroleerd of mensen wel echt in de bus zitten, waarna zij een beoordeling van de chauffeur kunnen geven of een kapotte stoel kunnen melden. Met dit idee behaalde TicTag de finale van een challenge die Arriva organiseert.

Thuiszorg in Utrecht efficiënter met TicTag?

Thuiszorgmedewerkers kunnen met hun smartphone de deuren van cliënten op een veilige manier openen, waarna ook direct tijdregistratie en registratie van handelingen automatisch plaatsvindt. Heersink: “Dit doen we nu bij een thuiszorgorganisatie in Deventer, maar we willen dat ook heel graag in Utrecht, en het liefst landelijke uitrollen. Maar daarvoor hebben we partners nodig. Wij maken de technologie, maar zijn steeds op zoek naar (IT)partijen die de verschillende branches goed kennen en kunnen inschatten wat TicTag allemaal zou kunnen betekenen”. Ook in de retail, waar het allemaal startte ziet Heersink nog steeds veel kansen en daar worden dan ook gesprekken gevoerd. De customer journey in een winkel kan worden geoptimaliseerd: “Een klant kan met zijn smartphone boodschappenlijstjes maken, alle producten waaraan een TicTag zit zelf scannen, informatie over het product en de beschikbaarheid krijgen en aan het eind alles zelf op een veilige manier afrekenen met een tikje van de smartphone tegen een tag bij de kassa. Dat tikje is eenvoudig en geeft de gebruiker een gevoel van controle; ik neem het initiatief om te betalen, een deur te openen enzovoorts”

In maart 2019 van start met pilots

We hebben best lang gezocht naar partners en funding. Je moet dit soort nieuwe technologie eerst bewijzen. Daarbij komt dat de printed electronics, dus printen op een soort folie heel nieuw is. Het staat nog in de kinderschoenen, dus het vinden van partijen die het kunnen maken, was een zoektocht. We hebben goede partners in Duitsland gevonden, de technologie bewezen en patenten aangevraagd. Dat traject kostte tijd en geld”. Om slagen te kunnen maken heeft TicTag onlangs nog een investering weten los te krijgen en is in gesprek met andere mogelijke investeerders. Heersink: “Hiermee kunnen we ons product volledig afronden. Het wordt een spannend jaar, het team wordt verdubbeld en we gaan vanaf maart aan de slag met onze 2.0 versie”.

EBU Blikvangers

De regio Utrecht kent vele mooie, inspirerende initiatieven die bijdragen aan een groene, gezonde en slimme regio. Onder de noemer EBU Blikvangers delen wij graag deze (succes-) verhalen. Bent of kent u een blikvanger? Mail dan naar info@economicboardutrecht.nl. Bekijk meer blikvangers op de Gezond stedelijk leven initiatievenkaart. 

Gezond Stedelijk Leven initiatievenkaart

Klaes Sikkema

Klaes Sikkema is domeinmanager Slim bij Economic Board Utrecht.

06-43044837 06-43044837