Categorieën

Update Corona-Overbruggingslening: 88 aanvragen in de regio Utrecht

De Corona-OverbruggingsLening (COL) is vanaf 29 april ook voor ondernemers uit de regio Utrecht geopend. We maken, aanvullend op de landelijke update, ook voor de regio Utrecht de stand van zaken op na eerste 9 dagen. Er zijn in deze eerste dagen al 88 aanvragen vanuit de regio Utrecht binnengekomen. Er zijn helaas afwijzingen, maar ook al toekenningen. We lichten er graag twee toekenningen uit en geven tips om afwijzing te voorkomen.

Toegekend: DiManEx: digitaliseren en stroomlijnen van de supplychain

Het Utrechtse DiManEx levert een end-to-end service, die het mogelijk maakt om de supplychain te digitaliseren en te stroomlijnen. In plaats van onderdelen massaal te produceren, vervolgens op te slaan en te transporteren, kunnen klanten met onder andere 3D-printen onderdelen on demand en dichter bij de eindgebruiker produceren. Dit verhoogt de flexibiliteit en snelheid in de levenscyclus van de producten. Het verbetert daarbij de ecologische voetafdruk én helpt kosten besparen op materialen, logistiek en voorraadeenheden.

Terugval in orders door Covid-19
Met grote klanten aan boord, zoals NS, keek deze scale-up een mooie toekomst tegemoet. Maar ook DiManEx bleef niet onaangetast door Covid-19. Pieter Ruijssenaars, Founder – CCO van DiManEx: “Door Covid19 hadden we te maken met een terugval van orders. Er waren al snel minder of geen resources beschikbaar bij klanten voor benodigde implementaties. Implementaties werden uitgesteld en we zagen een vertraging bij het aanmaken van bestellingen bij klanten”.

Redelijke condities en snelle behandeling van aanvragen
Ruijssenaars: “De termijn en de zeer redelijke condities van de COL maken het voor ons een uitermate geschikt financieel instrument. Deze regeling zetten we in naast andere regelingen zoals uitstel van betaling van loonbelasting. Daarbij is de snelheid waarmee onze aanvraag is behandeld erg fijn. We hebben de aanvraag direct op de dag van het openstellen van de regeling gedaan. Met de directe follow up van de behandelaar zijn we in no-time tot het beoogde resultaat gekomen”.

Waar wordt toegekende lening voor gebruikt?
Met de toegekende lening zullen we gemiste en/of uitgestelde inkomsten opvangen, om lopende kosten beter te kunnen dragen de komende maanden. Het gaat dus echt om een overbrugging totdat de klanten conform ons - pre-covid - plan weer op schema zitten en de omzet voor ons weer aantrekt”.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Toegekend: Nibblr: Huisgemaakte diners als sociaal bindmiddel

Een tweede voorbeeld is de veelbelovende startup Nibblr. Nibblr is een social dining app die mensen uit de buurt verbindt door middel van een vers bereide maaltijd. De app kan door thuiskoks gebruikt worden om etentjes te organiseren voor familieleden, collega’s of vrienden. Aan mensen die liever eten dan koken laat de app waar etentjes plaatsvinden, zodat mensen kunnen aanschuiven. Voor het aanschuiven bij een diner via Nibblr ontvangt het bedrijf een kleine fee. Omdat sociale samenkomsten, zoals de Nibblr diners, door Covid-19 niet meer kunnen plaatsvinden, gaat ook dit bedrijf door een zware periode.

Omzet totaal weggevallen
Oprichter Yannick Kampschoer: “We zagen al snel dat er door het coronavirus etentjes gecanceld werden en dat aanmeldingen voor etentjes werden geannuleerd. Toen de maatregelen vanuit de rijksoverheid officieel werden, konden er helemaal geen Nibblr etentjes meer plaatsvinden. Onze omzet viel totaal weg.  Ook waren we met een investeringsronde bezig en het werd lastig om die af te ronden”.

Nieuwe plannen
We maakten dus even een pas op de plaats en hebben bekeken hoe we met de situatie en de onzekerheid - over hoe lang dit nog gaat duren- moesten omgaan. We maakten met minimale investeringen een plan voor de komende tijd en  ontwikkelden ‘afhalen bij de buren’. De vraag naar sociaal contact blijft groot en het aanbod is laag. We denken dat het afhalen op hetzelfde niveau kan komen als de diners thuis, maar dat moeten we wel opbouwen. En de mensen die nu gaan afhalen, hopen we na het coronatijdperk weer bij elkaar te laten aanschuiven bij diners”.

De COL geeft ademruimte
De COL is een regeling met gunstige voorwaarden en een super snelle aanvraagprocedure. Daarom hebben we de aanvraag ook direct op 29 april ingediend. De regeling  maakt het mogelijk om de komende tijd de maandelijkse lasten te dragen. Ook gaan we de COL gebruiken voor het ontwikkelen en inbouwen van de nieuwe afhaal-feature. We hopen zo onze cashflow weer op gang te krijgen. De COL geeft ons zo ademruimte. Ook geven we geïnteresseerde investeerders, want die zijn er, iets meer zekerheid. We zetten de COL precies in waarvoor die bedoeld is: als overbruggingsregeling. Ook zullen we onze nieuwe propositie kenbaar moeten maken. We doen dat zo lean mogelijk, maar juist nu is het wel belangrijk om aandacht te besteden aan de marketing”.

Wilt u ook een aanvraag doen? Lees de tips!

Nathal van Rijn behandelt met een team experts alle aanvragen. Over de procedure zegt hij: “Bij vrijwel alle aanvragen tot nu toe, zijn er nog aanvullende vragen van ons aan de aanvrager. We vragen dan bijvoorbeeld om een betere onderbouwing voor de liquide behoefte. Waarom heb je het echt nodig?

Pieter Ruijssenaars heeft als succesvol indiener ook ervaren dat er nog aanvullende vragen kunnen komen na de aanvraag. Daaruit volgt een tip voor aanstaande aanvragers: “Heb je huiswerk op orde, zodat je snel en wel doordacht de gevraagde informatie kunt aanleveren”. Ook Yannick Kampschoer heeft veel aandacht besteed aan een zorgvuldige onderbouwing van het gevraagde bedrag: “Als je kijkt naar het totale budget van de COL en het aantal startups, scale-ups en innovatieve bedrijven in Nederland en de regio Utrecht, dan is het belangrijk dat je echt alleen aanvraagt wat er nu nodig is. Ik denk dat dat ons ook geholpen heeft. We hebben eerst alle kosten reducerende maatregelen genomen en toen voor een minimaal bedrag een aanvraag gedaan. Alleen indienen voor je acute liquiditeitsbehoefte dus”.

Van Rijn zegt verder over afwijzingen het volgende: “Ook komt het voor dat aanvragers niet binnen de doelgroep vallen en niet aan de criteria voldoen. Bekijk deze voorwaarden dus eerst heel goed. Als we een aanvraag afwijzen, geven we altijd aan waarom dat zo is. We verwijzen vervolgens naar het URECA-loket. Daar kan eventueel met een adviseur een nieuwe aanvraag worden gedaan. Mijn advies daarbij is wel: kijk goed naar de reden voor afwijzing. Alleen als het oprecht te repareren is, is het zinvol een nieuwe aanvraag te doen. Het is geen gratis geld voor iedere aanvrager. We proberen wel die startups, scale-ups en innovatieve mkb’ers te helpen die het echt nodig hebben en voor de Coronacrisis in levensvatbare situatie zaten!

De tips op een rij

  • Besteed aandacht aan een goede onderbouwing voor de liquide behoefte
  • Vraag niet meer aan dan nodig
  • Zorg dat u alle gegevens, cijfers, documenten goed op orde hebt om eventuele vervolgvragen snel en goed te kunnen beantwoorden
  • Maak duidelijk dat de onderneming voor de Coronacrisis levensvatbaar en kansrijk was
  • Doe na afwijzing alleen een nieuwe aanvraag als de reden voor afwijzing oprecht te redresseren is.
  • Bekijk goed of de startup, scale-up of mkb aan alle criteria voldoet. Bekijk hiervoor ook de webinar, waarin dit wordt behandeld.

Foto's en interview: Karianne Vermaas

Over Utrecht Region Economische Corona Alliantie (URECA)

Heeft u als ondernemer uit de regio Utrecht een ondersteuningsvraag als gevolg van de coronamaatregelen, maar komt u er zelf niet uit? Of bieden de bestaande regelingen onvoldoende ondersteuning? Neem dan contact op met URECA: mailureca@economicboardutrecht.nl.

URECA is een samenwerking van Rabobanken in Midden Nederland, PWC, DHM Group, StartupUtrecht, VNO-NCW Midden, MKB Midden Nederland, Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) regio Utrecht (i.o.), gemeenten uit de regio Utrecht, gemeente Hilversum, provincie Utrecht, Utrecht Marketing en Economic Board Utrecht.

www.economicboardutrecht.nl/corona

Redactie EBU

Heeft u vragen of een initiatief? Neem contact met ons op.

030 - 238 28 58 030 - 238 28 58