Categorie

‘We moesten opnieuw nadenken over onze marketing’

Al vijf jaar maken Per Vonk en Luc Janssens met veel succes hun Mesjokke chocoladerepen in Utrecht. Ze verkopen de chocolade op allerlei plekken in Nederland: van delicatessewinkel tot espressobar. Door de lockdown moesten de jonge ondernemers ineens nadenken over online verkoop. URECA hielp ze met een marketingplan.

Het ging net zo lekker met Mesjokke. Per en Luc zouden dit jaar hun productie verdrievoudigen én nieuwe producten lanceren. Maar toen kwam de coronacrisis en moesten de heren hun mooie plannen voor 2020 op de lange baan schuiven. ‘Een grote investeerder wilde niet meer, dat was erg jammer’, vertelt Per. ‘Nu gaan we op zoek naar meerdere kleine investeerders, om de kansen wat te spreiden. Hopelijk kunnen we zo volgend jaar toch nog onze plannen uitvoeren.’

Ben jij ondernemer in de regio Utrecht en heb je hulp nodig bij bijvoorbeeld het aanpassen van je businessplan of je
zoektocht naar financiering? URECA helpt! Stel online je vraag, en we nemen binnen twee dagen contact met je op.

Stel je vraag

Snel een webshop

Nog een tegenvaller: de verkoop liep terug, omdat de fysieke verkooppunten minder klanten kregen door de lockdown. ‘We hebben dus heel snel een webshop opgezet, want die hadden we helemaal niet. Onze prioriteit lag daar ook niet, ik ben meer van het persoonlijke contact met winkeliers. Dat werkte altijd prima, maar een online verkoopkanaal is in deze tijd toch wel belangrijk.’

Marketingadvies

Inmiddels hebben de Utrechtse chocolademakers hun zaak weer redelijk op de rit. ‘Maar onze manier van werken is wel op zijn kop gezet. Ik verwacht dat de shift naar online blijvend is. Dat is voor ons even schakelen, want we waren helemaal ingericht op fysieke verkoop. Daarom hebben we via URECA advies gevraagd over onze marketing. Hoe kunnen we die aanpassen aan de nieuwe situatie?’

Slimme strategie

Via URECA kwamen Per en Luc in contact met onlinemarketingbureau Consigo uit Amersfoort voor een quickscan. ‘Op basis daarvan schreven ze een strategie waarmee we meteen aan de slag kunnen. Daarin staat bijvoorbeeld hoe we onze socialmediakanalen slimmer kunnen structureren en hoe we meer websitebezoek kunnen trekken. Heel fijn, want we hebben er zelf gewoon te weinig verstand van. Na ons contact met Consigo hebben we wel door dat marketing heel belangrijk is. We willen ook wel graag iemand inhuren die dat voor ons doet. Maar eerst moeten we genoeg investeerders vinden voor onze uitbreidingsplannen, dat is nu het allerbelangrijkst.’  

Wat is URECA?

Veel ondernemers in de regio Utrecht voelen het economische effect van het coronavirus. Daarom hebben regionale bedrijven, gemeenten en provincie Utrecht aan het begin van de coronacrisis de handen ineengeslagen. Dat doen ze onder de naam Utrecht Region Economische Corona Alliantie (URECA). Samen leveren ze ondernemers en experts voor het kennisteam, uit hun eigen organisaties en hun netwerk. Zo heeft URECA een enorm netwerk van expertise over allerlei ondernemerskwesties in vele sectoren.

De partners binnen URECA

In de Utrecht Region Economische Corona Alliantie (URECA) werkt een groeiende groep regionale partners samen: Rabobank Midden Nederland, PWC, DHM Group, StartupUtrecht, VNO-NCW Midden, MKB Nederland-Midden, Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) regio Utrecht, Utrechtse gemeenten, gemeente Hilversum, provincie Utrecht, Utrecht Marketing en Economic Board Utrecht. Kun je met je organisatie een nuttige bijdrage leveren? Neem dan contact op met URECA. Je  bent van harte welkom om aan te sluiten.

Redactie EBU

Heeft u vragen of een initiatief? Neem contact met ons op.

030 - 238 28 58 030 - 238 28 58