EN

You are leaving our website and will be forwarded to the international website for the Utrecht Region. Via this website, our Team International helps foreign businesses expand to Utrecht Region. By following this link you will be forwarded to this external website: https://www.utrechtregion.com


Go to utrechtregion.com
Home

Connect Live: samen gaan voor goud

Op dinsdag 14 juni was het zover: heel ondernemend en onderzoekend Utrecht kwam bij elkaar in Nieuwegein tijdens Connect Live. Een regionaal ondernemersfestival georganiseerd door Economic Board Utrecht en ROM Utrecht Region. Vol voorbeelden, inspiratie, inhoud en ontmoetingen!

De metropoolregio Utrecht wil de gezondste regio van Nederland worden en de kennis, kunde, oplossingen en ondernemerschap ook exporteren voor een gezonde wereld. Utrecht, het kloppend hart van een gezonde samenleving. Connect Live liet zien dat de regio Utrecht al veel kan, weet en doet. Uitdagingen zijn er ook. Neem het aantal (gezonde) woningen dat erbij moet komen. En ook: hoe kunnen al die mensen die in de regio wonen en werken zich goed en gezond vervoeren? Het draaide deze middag om kansen, uitdagingen en oplossingen. En daarvoor hebben we elkaar in de regio keihard nodig. Tijd voor Connect Live dus!

Neem de Metaverse serieus

De Metaverse gaat een gigantische impact hebben op uw leven en in ieder geval ook op uw business. U zult moeten werken aan nieuwe verdienmodellen, op zoek moeten naar anders geschoold personeel en te maken krijgen met nieuwe concurrenten. Neem het alsjeblieft serieus, start vandaag aan een ontdekkingsreis die leidt tot de echte Metaverse. Want ik verzeker u: uw consument is al bijzonder hard op weg!” Carlo van Lienden opende Connect Live met zijn visie op de Metaverse.

De goed gevulde zaal van het NBC in Nieuwegein knikte van ja, schudde van nee. Open monden van verbazing. Want er kwam veel voorbij. “De Metaverse is het nieuwe internet. We gaan onze fysieke aanwezigheid op deze fysieke aarde mixen met onze virtuele aanwezigheid in meerdere virtuele werelden. We gaan die werelden in als avatar, als virtuele representatie van onszelf, omdat we daar gaan werken, shoppen en feesten. Er zullen veel nieuwe media-technologieën, hardware en software, moeten samenkomen om deze visie te realiseren”.

Internet of Feelings

Naast het internet als basis noemt Van Lienden in rap tempo Artificial Intelligence (AI), Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), quantum computing, cloud rendering en Blockchain. Augmented Reality wordt steeds meer gemeengoed. Het is dé manier om de winkelstraten weer aantrekkelijk te maken. We gaan naar Internet of Feelings als vervolg op Internet of Things. En vergeet Teams’en en Zoomen maar; dat wordt holografische communicatie. Volg je het allemaal nog? Dat hoeft niet direct, maar neem het serieus en duik erin. Dat is het advies van Van Lienden.

Tekst gaat verder na foto

De game-industrie leidt de weg

Beleving, storytelling en gamification. Dat zijn de sleutelwoorden voor de toekomst voor iedereen die nog business wil bedrijven. Ik denk dat over een paar jaar niemand meer de deur uitgaat zonder zijn virtual reality bril. Enerzijds omdat ze goedkoper worden. Anderzijds omdat de toepassingen steeds nuttiger worden en de content steeds beter wordt”.

Voor synthetische media voorziet Van Lienden ook een grote rol in de toekomst. Foto’s die volledig realistisch lijken, zijn door computers samengesteld; niets echts aan. Dat is niet alleen voor Hollywood weggelegd, maar voor iedereen op een zolderkamer die overweg kan met een game-computer. “Het is namelijk de game-industrie die ons de weg wijst naar de echte Metaverse”. Naast B2C en B2B komt er ook B2A aan; business to avatar. Want al die avatars moeten ook aangekleed worden en unieke Gucci tas of Nike schoenen krijgen. Digitale tweelingen (digital twins) kunnen allerlei toepassingen vinden in de luchtvaartindustrie, gezondheidszorg en bijvoorbeeld voor stadsplanning. Je ziet het al steeds meer toegepast in bijvoorbeeld automotive (je kunt al in de auto zitten, voordat die gebouwd is) en in training voor gevaarlijke beroepen.

Een veiliger internet met Blockchain

Opkomende generaties raken niet alleen gewend aan een tweede ‘virtuele ik’, maar zij eisen ook een eerlijker internet. Van Lienden vraagt zich hardop af: Hoe ga je een gezonde economische structuur leggen onder al die virtuele, niet tastbare zaken die weldegelijk waarde hebben. Daar komt de Blockchain om de hoek kijken: “Blockchain heeft de belofte in zich om dat waar te maken”. Het geeft namelijk de macht terug aan de gebruikers, die veilig, transparant en met controle over de eigen data waarde kunnen uitwisselen.  Machtige tussenpartijen, zoals banken en Facebook, worden volledig buiten spel gezet.

Non fungible tokens: slimme contracten

NFT’s (non fungible tokens) zijn slimme contracten die in staat zijn om automatische en controleerbare transacties af te handelen. Binnenkort gebruiken we ze niet alleen als eigendomscertificaat van online plaatjes of kunstwerken, maar ook als toegangsbewijs, kledingstuk van je avatar, vlieg- of treinticket, loyaltyprogramma’s en bewijs van deelname aan een hardloopwedstrijd.

Van Lienden: “Het is een groot gevaar om hier te stoppen met nadenken over wat NFT’s zijn en wat het aan mogelijkheden biedt”. De meeste deelnemers aan Connect Live voelden na dit verhaal een enorm enthousiasme om uitdagingen aan te gaan.

Metaverse Werkplaats van creatieve vakscholen : voel je uitgenodigd!

Om het denken over NFT’s niet te laten stoppen had Van Lienden een NFT voor Marilene Streefland, voorzitter College van Bestuur bij Mediacollege Amsterdam. En niet zomaar een NFT. Het was de allereerste Metaverse-Werkplaats-NFT.

In de Metaverse Werkplaats experimenteren studenten en bedrijven met de Metaverse. “Onze vakscholen hebben van oudsher al nauwe banden met de beroepenvelden waarvoor we opleiden. En als we zien wat er op ons afkomt, is het des te belangrijker om onze krachten te verenigen en te zorgen dat we als creatieve vakscholen onze bijdrage leveren, samen met bedrijven. We moeten jonge professionals opleiden, want die moeten het voor ons allemaal gaan ontwikkelen en waarmaken”. Ook professionalisering, omscholing en bijscholen van mensen die al aan het werk zijn, hoort erbij. Experimenteren in een warm bad, noemt Van Lienden het.

Van Lienden dropte vervolgens de speciale NFT in de crypto-wallet van Streefland. De NFT geeft toegang tot de Metaverse Werkplaats in de hoop dat nog vele anderen zullen volgen om samen te experimenteren en te leren. Streefland: “Voel je vooral uitgenodigd om mee te werken en mee te bouwen aan deze Metaverse Werkplaats!

Tekst gaat door na foto.

Geen festival zonder feestje

Het bleef niet bij de lancering van de Metaverse Werkplaats. Tijdens het ondernemersfestival was er meer reden voor feest. De Utrecht Talent Alliantie en het International Welcome Centre vierden dat ze vanaf nu officieel als partners samen verder werken om de inzet van internationaal talent in de regio Utrecht te versterken. En de borrel aan het eind van Connect Live markeerde de start van de Dutch Media Hub.

Life Science & Health, Earth en Mediatech

Op verschillende themapleinen ontmoetten de deelnemers aan Connect Live collega’s, opdrachtgevers, ondernemers, leveranciers, overheid en investeerders. Ze bespraken kansen en oplossingen op het gebied van Life Sciences & Health, Earth en Mediatech. Ontmoetingen en nieuwe connecties te over. Precies waarvoor Connect Live bedoeld is natuurlijk.

Een rem op groei

We hebben veel innovaties nodig, meer en betere. Dat hoorden we de hele dag. Toch sloot Virginia Yanquilevich (CEO van Dopper) Connect Live af met een verhaal over een rem op de groei. De ambitie van Dopper is om plastic mineraalwaterflesjes te reduceren. Logisch in een land waar kraanwater zo goed is.  Het was nooit de ambitie om zoveel mogelijk waterflessen te verkopen, nooit de bedoeling dat veel mensen meer dan één Dopperfles in de kast hebben.  “We willen een heel groot probleem oplossen, impact maken. En dan moet je weten wat je wel en wat je niet kunt”. Daarom zorgde Yanquilevich toen ze als CEO binnenkwam dat Dopper eerst kromp in plaats van groeide.

Niet alleen op reis

We doen dit ook met heel veel partners, want we kunnen het niet alleen. En je komt er ook steeds meer achter dat het niet alleen de consument is die een verantwoordelijkheid heeft, maar ook het bedrijfsleven en de politiek. Nu zijn we ons dat heel erg bewust en we praten nu ook met de politiek. We willen regelgeving voor plastic flessen met mineraalwater, we werken met bedrijven die een stap willen zetten richting duurzaamheid én met de consument. We werken niet alleen met bedrijven die al helemaal duurzaam zijn. Het is een reis, je bent niet binnen een dag duurzaam. We helpen bedrijven, zoals Schiphol en NS, in die reis en de eerste stap is heel eenvoudig: verbannen van flessen mineraalwater. Het is gewoon niet nodig. Kraanwater in Nederland is goed en gezond”.

Lef = winst

Wat is nu het belangrijkste in de bedrijfsvoering volgens Yanquilevich? “Lef is het allerbelangrijkste. Er zijn veel dromen, maar omzet gaat vaak voor. Je hebt lef nodig van een leidinggevende die zegt: we maken deze keuze voor de planeet en niet voor mijn portemonnee. Wij nemen continu een verlies, want we gaan veel samenwerkingen niet aan. Dat is dan met bedrijven die niet een echte ambitie hebben om duurzaam te worden. En dat is uiteindelijk alleen maar winst, je kiest ergens voor en ergens niet voor. Ik wil ook niet alleen maar praten, ik wil dat iedereen het voelt. Soms lijkt het alsof de urgentie nog niet voldoende wordt gevoeld. We weten toch dat dit gewoon moet gebeuren? Het is nu tijd voor actie, want het gaat mij niet snel genoeg”.

Tekst gaat door na foto.

“Lef is het allerbelangrijkste!”

Virginia Yanquilevich, CEO Dopper

Zilver en Goud

Arjan van den Born, directeur van de ROM Utrecht Region en Michiel Dijkman, directeur van de Economic Board Utrecht (EBU) kijken met een goed gevoel terug op Connect Live 2022. Ook Sharon Dijksma, voorzitter van de EBU, ziet dat er al veel moois gebeurt in de regio Utrecht.

Mijn droom is om de gezondste regio van Europa, zelfs van de wereld te zijn! Ik droom van een regio die koploper is in het ontwikkelen, testen en uitrollen van innovaties die de gezondheidszorg goed, bereikbaar en betaalbaar maken en hoúden. Gezondheid die voor iedereen toegankelijk is. En bij zo’n mooie droom hoort ook een mooi motto: Utrecht, Beating Heart of a Healthy Society.

We hebben zilver in handen, maar – u voelt hem al aankomen – we gaan natuurlijk voor goud! Daar hebben we niet alleen Den Haag en Brussel voor nodig, maar ook u, in het kloppende hart van de gezonde samenleving. Als we úw vindingrijkheid en úw innovaties met elkaar kunnen verbinden, gaan we samen écht het verschil maken.

Foto’s: Irene Vijfvinkel