EN

Want to learn more about the Economic Board Utrecht?


Meet EBU
Home

Michiel Dijkman kijkt terug op 150 dagen als directeur van de EBU

Tussen een werkbezoek van een Zuid-Afrikaanse delegatie aan Utrecht en een afspraak ergens anders in Nederland, blikt Michiel Dijkman terug op zijn eerste 150 dagen als directeur van de Economic Board Utrecht. Over ontwaken uit een winterslaap, trots, hoogtepunten en ook: nog veel werk te doen. Een blik vooruit maakt hem alleen maar enthousiaster!

Waar kom je vandaan? Was er leven voor de EBU?

Zeker! Ik ben 15 jaar actief geweest in het bedrijfsleven en voordat ik bij de EBU kwam heb ik ook de onderwijssector leren kennen bij Nuffic.  Als directeur Communicatie en Corporate Affairs bij Samsung was ik zeven jaar lang bezig met stakeholdermanagement en was ik verantwoordelijk voor de communicatie. Dus niet alleen het verhaal van de telefoons, maar het héle verhaal. Ik put veel uit die ervaring. Hoe je je boodschap vertelt aan verschillende stakeholders bijvoorbeeld. De basis is hetzelfde, maar in Los Angeles leg je de accenten net anders dan in Den Haag of bij een bedrijf”.

Welk beeld had je van Utrecht en is dat beeld veranderd?

Eigenlijk wist ik niet zoveel van Utrecht. En dat zegt gelijk al veel. Want ik was verrast door wat er in de regio allemaal gebeurt op economisch vlak. Er zitten hier veel startups en scale-ups, en ook veel hoofdkantoren van grote bedrijven. De regio mag daar best trotser op zijn en het meer uitdragen. Daarin kunnen we ook nog leren van andere regio’s”.

Wat trof je aan toen je in Utrecht kwam?

De regio draaide economisch gezien goed. De Economic Board Utrecht zelf was in een soort winterslaap toen ik kwam. Er was al wel een focus op gezonde mensen, gezonde leefomgeving en een gezonde samenleving. Maar hoe zet je dat goed in de etalage? Dat zie ik echt als mijn opdracht, om die boodschap goed te verpakken en samen met de boardleden breed uit te dragen. Hoe zien Nederland en de wereld waar we als regio goed in zijn? En hoe kunnen we samenwerken met regio’s die behoefte hebben aan waar wij goed in zijn? Of juist met regio’s die dingen kunnen die wij minder sterk ontwikkeld hebben”.

Wat heb je het eerste gedaan?

Ik heb geprobeerd om snel alle 29 boardleden te bezoeken. Ik hoorde verhalen van kennisinstellingen, bedrijven en overheid en zag alle hotspots van de regio. Dat zorgde voor heel veel eye-openers. Wat gebeurt er veel! Het is echt zo belangrijk om de juiste mensen aan boord te hebben. De CEO’s en leden van Raden van Besturen brengen een andere dynamiek. Ze openen deuren en maken dat we ons richten op Nederland en de rest van de wereld in plaats van alleen op de regio zelf. Ze nemen ook overheden mee in groter denken dan de eigen gemeente”.

Wat waren voor jou de hoogtepunten van de afgelopen 150 dagen?

Ik viel natuurlijk met mijn neus in de boter toen ik bij de EBU kwam en de minister van Economische Zaken, Micky Adriaansens op bezoek kwam op het Utrecht Science Park. In september gingen we met Utrechtse ondernemers op handelsmissie naar California. Dat is natuurlijk ook een hoogtepunt.

Waar ben je trots op?

“Nederland doet het goed en daarbinnen doet Utrecht het economisch gezien heel goed. Daarbij hebben we in Utrecht de beste Nederlandse Universiteit van de wereld. Je ziet ook dat de positionering van de regio Utrecht nu duidelijk is en ook herkend wordt in Nederland. En ook daarbuiten trouwens. Dat we het kloppende hart van een gezonde samenleving willen zijn, weten steeds meer mensen. Dat we die focus nu hebben, daar ben ik trots op. Vanuit die focus kun je ook beter met andere regio’s samenwerken. Omdat je duidelijk hebt wat je kunt bieden en ook wat je minder goed kunt en nodig hebt”.

Wat nu, wat zijn je ambities? Wat mogen we in Utrecht verwachten van jou en van de EBU?

“Het verhaal van Utrecht, het kloppend hart van een gezonde samenleving, moeten we nóg vaker vertellen. Je moet het wel duizend keer vertellen. En niet alleen ik als directeur van de EBU moet dat doen. Alle 29 boardleden moeten dat ook doen, en dan ook het mkb en politici. We moeten het nog meer sámen gaan doen. Daar ga ik me sterk voor maken”.

Waar heb je het meeste zin in?

“Ik heb zin om met de positionering van de regio Utrecht echt de boer op te kunnen. Daarnaast word ik enthousiast van de gedachte dat we met de 29 boardleden een nog sterker team worden. Dat we samen met innovatieve oplossingen voor maatschappelijke problemen gaan bedenken. En waar ik ook naar uitkijk: begin volgend jaar gaan we met de regio naar Kopenhagen. Die regio lijkt sterk op de regio Utrecht in termen van de gezonde mensen en gezonde leefomgeving. Dan kun je denken dat we concurrenten zijn, maar ik benader het graag vanuit de gedachte dat we veel van elkaar kunnen leren. Als ik zo praat, denk ik: hoe mooi is het wel niet om directeur van de EBU te zijn?”

 

Hoe mooi is het wel niet om directeur van de EBU te zijn!

 

Michiel Dijkman